Het ontdekken van muziek wordt persoonlijk

Spotify maakt de zoektocht naar het vinden van muziek veel makkelijker

Een invloedrijke dienst zoals Spotify draagt een grote verantwoordelijkheid. Wordt het Snoop Dogg of The Stones? Sheeran of Shakira? Marley of Metallica? De miljoenen tracks die in je broekzak zitten, hebben een hoop veranderd. Maar waar luister je naar op een luie zondagmiddag?

Vanaf vandaag wordt muziek ontdekken een persoonlijke belevenis. Spotify brengt artiesten en fans dichter bij elkaar dan ooit.

De nieuwe versie van Spotify, die de komende weken zal geïntroduceerd worden, zal een reeks interessante functies omvatten die te ontdekken zijn via de computer, mobiele- en nieuwe webspeler.

“Gebruikers vertelden ons dat ze niet wisten waarnaar ze moesten luisteren en artiesten wilden een hechtere band met hun fans opbouwen”, vertelt Daniel EK, CEO en oprichter van Spotify. “Dus we creëerden een nieuwe en persoonlijke manier om goede muziek te vinden.”

Dit gaat er gebeuren…

Er komt een gloednieuwe Follow tab. Hierdoor krijg je alleen muziekaanbevelingen van jouw meest betrouwbare muziek influencers. Volg artiesten, vrienden en media in real-time om op de hoogte te blijven van waar zij naar luisteren.

In de Follow-tab vind je ook je Facebookvrienden, evenals vrienden en trendsetters die voor jou interessant zijn. Daarnaast is het zichtbaar wie er gevolgd wordt, evenals de profielen die jouw profiel volgen.

• Klik op de Follow-knop van vrienden, artiesten, trendsetters en experts om jezelf met mensen te verbinden die je wijzen op de muziek die jij leuk zal vinden.
  • Artiesten kunnen nu als nooit tevoren hun muziek delen met de wereld.

Wil je weten waar Barack Obama naar luistert wanneer hij zich voorbereidt op een belangrijke speech? Of zien waar David Guetta deze week naar luistert? Dat is nu mogelijk. Hiervoor werken we samen met honderden kunstenaars, beroemdheden en media over de hele wereld die bereid zijn om hun muziek te delen. Waaronder:

• Metallica
  • David Guetta
  • Bruno Mars
  • Oor
  • Vogue
  • Barack Obama
  • Justin Bieber
  • Paradiso
  • Caro Emerald
  • Goose
  • Paul McCartney
  • Katy Perry
  • Nick & Simon
  • Top Notch

Ook de volledig nieuwe Discover-tab maakt zijn debuut. Daarmee is de zoektocht naar het vinden van de juiste muziek voorbij. De tab combineert de beste technieken en sociale tools met content van onder meer Oor, Pitchfork, Songkick en Tunigo. Spotify’s Discover-feed is voortdurend voor je op zoek naar de meest relevante content. Deze pagina bestaat uit:

• Single- en albumlanceringen van artiesten die jij volgt
  • Alle muziek en afspeellijsten gedeeld door influencers die jij volgt
  • Intelligente aanbevelingen gebaseerd op jouw geschiedenis, waaronder muziek, recensies en concerten

Plus we hebben een aantal extra verbeteringen:

• Introductie Audio Preview – met onze nieuwe Audio Preview-functie kun je naar nieuwe muziek overstappen zonder af te stappen van de track die opstaat. Als je het leuk vindt wat je hoort, dan kun je de track direct starten of opslaan voor een later moment.
  • New Collection – een nieuwe manier om muziek die je leuk vindt op te slaan, of er op een later tijdstip naar te luisteren. Je hoeft niet langer een afspeellijst te maken voor jouw favoriete album. Klik op het ‘add’ symbool en het album wordt toegevoegd aan jouw collectie.
  • Mobiele push-notificaties voor nieuwe albums – mis nooit meer nieuwe muziek van je favoriete artiesten. Zodra er nieuwe muziek uitkomt van artiesten die jij volgt op Spotify, dan krijg je een notificatie op je mobiele telefoon.
  • Aanvullende verbeteringen bestaan uit: een verbeterde sociale feed; beter gepersonaliseerde profielpagina’s en vernieuwde artiestenpagina’s.

“Onze muziek influencers zijn net zo individueel als wij zijn”, vertelt Ek. “Misschien ontdek je nieuwe artiesten door het lezen van recensies, het luisteren naar de radio of via je vrienden. Misschien bezoek je veel concerten, hou je ervan om afspeellijsten te maken of wil je weten waarnaar de mensen waar jij om geeft naar luisteren. Spotify brengt dit alles nu samen.”

De Follow-features van Spotify zullen de komende weken als onderdeel van een desktop-app worden uitgerold, met een volledige cross-platform upgrade komend jaar.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie, screenshots, foto’s en video’s, raadpleeg het persdossier: http://spoti.fi/presspack

TOm de volledige presentatie van Spotify – vandaag gegeven in New York – te bekijken, kunt u terecht op ons YouTube-kanaal: http://www.youtube.com/spotify

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: press@spotify.com

De partners voor het Discover tabblad zijn onder meer:

• Pitchfork
  • Fasterlouder
  • SPIN
  • Expressen

Kunstenaars, beroemdheden en mediapartners voor de Follow-tab zijn onder meer:

• Slash
  • Justin Bieber
  • Armin van Buuren
  • Shakira
  • Katy Perry
  • David Guetta
  • SKRILLEX
  • One Direction
  • The Wanted
  • Bruno Mars
  • Maroon 5
  • Usher
  • Ke$ha (Kesha)
  • The xx
  • Barack Obama
  • Daniel Ek
  • NME
  • Ashton Kutcher
  • Metallica

Nederlandse artiesten, bekendheden en andere media in de Abonnement-tab:

• Sander Van Doorn
  • Esquire
  • Glamour
  • Spinnin Records

Spotify is een populaire digitale muziekservice die je on-demand toegang geeft tot meer dan 20 miljoen nummers*. Onze droom is om alle muziek in de wereld constant toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer zij ook willen. Spotify maakt het makkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te ordenen en te delen met je vrienden, en tegelijkertijd te zorgen voor een eerlijke deal naar de artiest toe.

Spotify is beschikbaar in 17 landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, Spanje, Luxemburg, Ierland, Australië, Nieuw- Zeeland, Ierland en Luxemburg, met meer dan 20 miljoen actieve gebruikers en meer dan 5 miljoen abonnees.

* Aantal nummers met een wereldwijde licentie. De omvang verschilt per markt. Meer informatie www.spotify.com.