Telia en Spotify ondertekenen een overeenkomst voor exclusieve samenwerking

Telia en Spotify hebben een overeenkomst ondertekend om gedurende twee jaar samen te werken aan het ontwikkelen van de Spotify-muziekservice voor computers, mobiele telefoons en uiteindelijk ook televisie. Een ander gevolg van de overeenkomst is dat de verkoop en marketing van Spotify-services op de Zweeds markt op een andere manier gaat plaatsvinden.

Telia en Spotify zullen onder andere samenwerken aan het beschikbaar maken van deze succesvolle muziekservice via meerdere kanalen. Hierdoor zijn de klanten van Telia de eersten die in de toekomst Spotify zullen kunnen gebruiken op hun computers, mobiele telefoons en televisie.

"Beiden willen en kunnen we Spotify aanbieden aan de mensen in Zweden en de interesse verhogen in een makkelijke, veilige en volledig legale manier van luisteren naar muziek", aldus Stefan Trampus, Hoofd Broadband Services bij TeliaSonera in Zweden. Dit is een volgende stap om Zweedse huishoudens de allerbeste digitale-entertainmentservices te kunnen bieden die er momenteel bestaan. Op dit gebied is Spotify een perfecte partner.

Over enkele maanden bieden Telia en Spotify mobiel gebruik aan klanten in Zweden.

"Zweden houden van muziek en voor de mobiele generatie is het meenemen van hun favoriete muziek vanzelfsprekend. Daarom treffen we voorbereidingen om mobiele telefoons van Spotify te introduceren, waarmee het nog makkelijker is om naar muziek te luisteren waar en wanneer je maar wilt," zegt Erik Hallberg, Hoofd Mobility Services van TeliaSonera in Zweden.

Momenteel vormen Spotify en muziek-streaming 35,4 % van de totale verkoop van digitale muziek in Zweden, volgens de IFPI, de handelsassociatie voor de wereldwijde muziekindustrie. Spotify verwacht dat de nieuwe overeenkomst het bedrijf nog verder zal brengen in de al zeer succesvolle campagne die is begonnen in oktober 2008.

We willen dat nog meer mensen Spotify kunnen gebruiken. Daarom zijn we erg blij met deze samenwerkingsovereenkomst. Met de sterke marktpositie van Telia kunnen we een veel grotere doelgroep bereiken dan voorheen", zegt de CEO van Spotify, Daniel Ek.

Momenteel gebruiken 5,5 miljoen mensen over de hele wereld de muziekservice van Spotify en de service wordt continu ontwikkeld en verbeterd. Eerst waren de pioniers de enigen die de service gebruikten. Nu wordt er een steeds groter publiek bereikt, niet in de laatste plaats omdat de service zo makkelijk in gebruik is en werkt op alle typen computers en steeds meer typen mobiele telefoons.

Neem voor meer informatie contact op met de persafdeling van Spotify op press@spotify.com.