Shazam en Spotify kondigen samenwerking aan

Toonaangevende muziekbedrijven stroomlijnen het luisteren naar pas ontdekte muziek voor gebruikers van iPhone, iPod Touch en Android

Shazam, het meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van het mobiel ontdekken van muziek, kondigt vandaag aan dat Spotify, de populaire muziekservice, wordt geïntegreerd in alle gratis en premium Shazam-apps voor iPhone, iPod Touch en Android. Als gevolg hiervan krijgen Shazamers rechtstreekse toegang tot Spotify via een nieuwe ‘Afspelen in Spotify’-functie, die ze direct naar Spotify leidt en waar ze meteen naar het volledige nummer kunnen luisteren dat ze hebben getagged in of ontdekt met Shazam via aanbevelingen of de Shazam-hitlijsten.

De nieuwe optie maakt het voor gebruikers van Shazam en Spotify mogelijk om nummers volledig af te spelen in een 100% geïntegreerde ervaring op zowel de gratis als premium Shazam Encore-apps op Android en Apple’s iOS, inclusief (SHAZAM) RED. ‘Afspelen in Spotify’ is geïntegreerd met de Spotify Premium-app in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, Finland, Frankrijk, Spanje en Nederland.

“De integratie van Spotify in de apps van Shazam combineert het ontdekken van muziek met een van de meest populaire muziekstreamingservices ter wereld, met als resultaat een naadloze ervaring voor geïnspireerde muziekfans op elke locatie”, aldus Andrew Fisher, CEO van Shazam. “Spotify biedt muziekliefhebbers een innovatieve, hoogwaardige ervaring en we zijn verheugd de Spotify-service naar Shazam te brengen.”

"Shazam is een zeer innovatief bedrijf in de mobiele arena en heeft een grote aanhang weten op te bouwen in de hele wereld. Over het potentieel van deze samenwerking voor het ontdekken van nieuwe muziek via Spotify zijn we zeer enthousiast", aldus Daniel Ek, CEO, Spotify. "Als je nu een mooi nummer hoort, kun je het identificeren, er direct in z’n geheel naar luisteren en heel gemakkelijk aan je muziekverzameling toevoegen. Dat is behoorlijk indrukwekkend."

Vanaf vandaag hebben gebruikers van de premium-apps Shazam Encore en (SHAZAM) RED de mogelijkheid om onbeperkt taggen te combineren met de nieuwe functie ‘Afspelen in Spotify’ voor een ongeëvenaarde en ongelimiteerde service voor het ontdekken en streamen van muziek.

De gratis app van Shazam, met vijf tags per maand, krijgt deze functie later in het eerste kwartaal. De service combineert de database van Shazam van meer dan 10 miljoen nummers, die wordt gebruik om muziek te identificeren en om artiesten en nummers aan te bevelen, met de mobiele Spotify Premium-app op de iPhone, iPod Touch en Android-telefoons, die directe toegang biedt tot miljoenen nummers en afspeellijsten.

Voor een afbeelding in hoge resolutie van Shazam/Spotify klik je hier

Over Shazam Entertainment

Shazam® is het meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van het mobiel ontdekken van muziek en maakt het voor klanten mogelijk om content op verschillende mobiele apparaten en op internet met andere gebruikers te ervaren en te delen. Shazam, acht jaar geleden opgericht en de eerste specifiek mobiele service om mensen te helpen nieuwe muziek te ontdekken, is de grens van de muziekwereld overgetrokken om het kijkers mogelijk te maken interactie te hebben met tv-zenders en merken via het initiatief Shazam Audio Recognition Advertising (SARA). De services van Shazam (hoofdkantoor in Londen, Verenigd Koninkrijk) verbeteren de strategieën voor het ontdekken van content van mobiele providers, zoals AT&T, T-Mobile en Vodafone; omroepen zoals NBC Universal en Fox Broadcasting Company en merken, zoals Levi’s Dockers en Universal Music. Shazam is beschikbaar op verschillende platforms, zoals iPhone, Android, Symbian, Brew, BlackBerry, Windows Mobile en Java, in meer dan 200 landen en in meer dan 30 talen. De Shazam Tag-hitlijst, gegenereerd door de mobiele muziekherkenningsservice van het bedrijf, wordt door de muziekindustrie constant genoemd als een goede indicator van de publieksinteresse in nog niet uitgebracht materiaal en van het hitpotentieel van een nummer of artiest. Ga voor meer informatie naar: www.shazam.com

Spotify is een bekroonde muziekservice en een superieur en hoogwaardig alternatief voor muziekpiraterij Spotify biedt directe toegang tot alle muziek die je maar wilt, wanneer en waar je maar wilt, via een eenvoudig, sober en snel te gebruiken platform, in de vorm van een met advertenties ondersteunde, gratis service en een betaalde abonnementsservice. Via je computer, mobiele telefoon en andere mogelijkheden heb je toegang tot miljoenen nummers en zo maakt Spotify het gemakkelijker dan ooit om legaal muziek af te spelen en te delen. www.spotify.com