Maak kennis met de Spotify Play Button

Met de nieuwe Spotify widget is het toevoegen van goede muziek op een website en/of blog een koud kunstje

Bloggers en webeditors opgelet! Met de introductie van de Spotify Play Button vandaag, maken we Spotify beschikbaar voor het hele internet. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om elke track, album of afspeellijst per direct op je website, gratis en legaal af te spelen.

De nieuwe Spotify Play Button maakt het gemakkelijker om muziek met jouw online lezers te delen. Geen afleidende banners en pop-ups meer of juridisch getouwtrek, maar juist miljoenen tracks beschikbaar in de beste audio kwaliteit.

“Vandaag geven we elke blogger en webeditor de mogelijkheid om het internet te laden met muziek,” zegt Gustav Söderström, Chief Product Officer bij Spotify. “Het toevoegen van een persoonlijke soundtrack aan je website of blog is nog nooit zo eenvoudig geweest.”

Hij voegt eraan toe: “Je kan je lezers toegang geven tot elke track, album of afspeellijst van jouw keuze en ze vasthouden op je site. De Spotify Play Button maakt dit gratis mogelijk, maar zorgt er wel voor dat artiesten betaald krijgen bij elke afspeelbeurt van hun track.”

Samenwerken met nieuwssites en blogs

We werken samen met een aantal van de meest vooruitstrevende websites en ontwikkelaars om de Spotify Play Button vanaf vandaag aan hun lezers te bieden. Partners zijn onder andere Tumblr, The Huffington Post, ShareMyPlaylists.com, FanRx, Popdust, The Independent, Time Out Group (New York City, Parijs, Londen), de Guardian, NME, Rolling Stone, Mashable, FanBridge, Wonderwall, The Fader, Pitchfork en Noisey.com

In de Benelux is nauw samengewerkt met populaire nieuwssites zoals AD.nl (Algemeen Dagblad) in Nederland en HLN.be (Het Laatste Nieuws) in België. Vanaf vandaag integreren zij de Spotify Play Button in hun websites. Andere nieuwssites als 7sur7.be, demorgen.be en Volkskrant.nl hebben ook de Spotify Play Button vanaf vandaag geïntegreerd.

Creatieve expressie op Tumblr

De Spotify Play Button is verder volledig geïntegreerd in het Tumblr dashboard. Als eigenaar van een Tumblr blog typ je het nummer of album in dat je wil toevoegen. Vervolgens maakt Tumblr de widget aan en plaatst deze binnen jouw blog thema.

David Karp, oprichter van Tumblr en CEO, zegt: “We hechten grote waarde aan muziek als een vorm van creatieve expressie. Dat Spotify onze gebruikers nu de mogelijkheid biedt om miljoenen tracks te delen, zien wij als revolutionair. Als fans van Spotify zijn we dan ook zeer verheugd over ons partnerschap.”

Muzikale knowhow en redactionele expertise

De Huffington Post werkt ook voor de eerste keer met Spotify samen. Een combinatie van de muzikale knowhow van Spotify en de redactionele expertise van de Amerikaanse nieuwswebsite.

“We zijn altijd op zoek naar verrassende manieren om onze gebruikers te betrekken, en muziek is het meest uitgesproken middel”, Zegt Arianna Huffington, President en Editor-in-Chief van de The Huffington Post Media Group.

Ze voegt eraan toe: “We zijn verheugd door onze samenwerking met Spotify de beste muziek via The Huffington Post te introduceren. Naast het starten van of aansluiten bij online discussies of gesprekken op onze site, hebben gebruikers nu de mogelijk gerelateerde muziek te ervaren, bijvoorbeeld een up-beat afspeellijst voor een work-out in onze gezond leven sectie of de beste party tracks voor een bruiloft in de HuffPost Weddings.

Installeren

De Spotify Play Button installeren op je website kan niet eenvoudiger: kopieer de URL van het nummer, album of de afspeellijst van jouw keuze en ga naar onze developer website voor het verkrijgen van de embed link. Dat is alles!

Ben je nieuw voor Spotify, dan wordt de desktop app geïnstalleerd, welke op de achtergrond zal draaien. Zodra bezoekers de muziek horen, blijven ze aan je site geplakt.

Voor meer informatie over de Spotify Play Button, klik hier.

-Einde-

About Spotify

Spotify is een award-winnende digitale muziekservice die on-demand toegang geeft tot meer dan 16* miljoen nummers. Hun droom is om alle muziek in de wereld direct beschikbaar te maken voor iedereen, waar en wanneer ze dat willen. Spotify maakt het gemakkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te beheren en te delen met je vrienden, en zorgen dat artiesten een eerlijke deal krijgen. * Het aantal nummers is gebaseerd op de licentie wereldwijd. Catalogus grootte kan variëren per land.

Spotify is beschikbaar in 13 landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Nederland en Spanje,  heeft meer dan 10 miljoen actieve gebruikers en meer dan 3 miljoen betalende abonnees. www.spotify.com

Overige informatie

Voor meer informatie, stuur een email naar: press@spotify.com

Product images, portretten van het management en high-res logos zijn te vinden onder: http://www.spotify.com/about/press